Hemelvaart

Afgelopen week was een kort werk weekje. Op donderdag hemelvaart, en vrijdag een “brug” dag. Een weekend van 4 dagen dus, en daar was ik ondertussen wel aan toe.

Donderdag zijn Maaike en ik gaan wandelen in Krabbedijke. Het dorpje kende ik al wel, omdat ik hier afgelopen jaren regelmatig doorheen gefietst heb wanneer ik een rondje zeelandbrug fietste, maar nu dus een een flinke wandeling door die streek gemaakt.

Vrijdag een wat kortere wandeling in Zevenbergen, maar deze was ook zeker de moeite waard.

Zaterdag weer vroeg weg gegaan voor mijn lange duurloop. Ik had me voorgenomen weer een 50KM te proberen, en ik was een stuk beter voorbereid dan de vorige keer. 1800ml water en 4 gels in mijn racevest, en iets over 7 ging ik de deur uit.

Deze keer zou ik in ieder geval proberen met een lage hartslag te lopen, en niet naar de snelheid te kijken. Ik had Maaike al verteld dat het wat langer kon duren voordat ik terug thuis was, dus had alle tijd om deze training af te werken. De eerste 10KM was het wel wennen aan het lagere tempo, want regelmatig mertke ik dat de hartslag makkelijk omhoog liep, dus moest ik op tijd weer gas terug nemen. Daarna was ik er aan gewend, en ging eigenlijk alles op de automatische piloot. Ondanks het lagere tempo vlogen de kilometers nog harder voorbij dan ooit. Omdat je niet zo hard gaat, hoef je ook wat minder op te letten waar je loopt, en dus kun je wat meer rondkijken en van de omgeving genieten. Bij het ilopen van De Buissche heide zag ik nog een ree op de pad staan, en ik kon er weer opvallend dichtbij komen voordat ie weg ging.

De temperatuur was goed, alleen een flinke harde wind, Maar deze had ik eigenlijk het laatste stuk in de rug, dus kwam wel goed uit. Vanaf 45KM werd het weer wat zwaarder, maar ik had in ieder geval veel meer over dan de vorige 50K. Uiteindelijk wel 20 minuten langer over gedaan dan vorige keer, maar het voelde een heel stuk beter toen ik thuis kwam.

Nog even de door mijn garmin geregistreerde hardloopdynamiek:

172 spm (Gem. loopcadans)
202 spm (Max. loopcadans)
0.94 m (Gem. staplengte)
7.3 % (Gemiddelde verticale ratio)
6.9 cm (Gem. verticale oscillatie)
48.0% L / 52.0% R (Gem. GCT balans)
270 ms (Gem. grondcontacttijd)

Even wat ingezoomd op de GCT balans. Deze keer valt deze in het redelijke gebied, maar normaal tgesproken zit deze zo rond de 47% en dus niet goed.

Hierboven nog de GCT balance (grijs) in verhouding met de snelheid (blauw) en hartslag (rood). Duidelijk ook de twee plaspauzes en 1 schoenstrik pauze te zien 😉

Zondag uitgelopen. De eerste 2 kilometer waren zwaar, en ik voelde me vrij slap. Daarna ging het steeds beter, en de overige 11 KM eigenlijk heel lekker gelopen.

Kiespijn

Al een tijdje heb ik last van mijn tanden, en twee weken terug zijn er daarom een paar zenuwen uit mijn kies behandeld. De pijn bleef helaas, en werd eigenlijk de laatste dagen alleen maar erger.

Afgelopen vrijdag besloot ik daarom om de tandarts te bellen, maar….in de middag zijn ze al gesloten, en is het alleen voor spoedgevallen. DUs maar weer uitgesteld tot…..zaterdag. Direct na mijn lange duurloop (marathon) de telefoon gepakt, want de pijn was ondertussen een continue stekende pijn.

En…op de foto’s was duidelijk een ontsteking te zien, in een hoektand ernaast, en nadata de zenuw er uit gehaald was, zakte de pijn direct. De moraal van het verhaal….nooit (te) lang rond blijven lopen met kiespijn, en zeker niet vlak voor het weekend.

Gelukkig heeft het mijn lange duurloop niet al te veel verpest. Die begon afgezien van de tandpijn wel heel goed, want het was geweldig weer (droog – zonnig – frisjes), en na ongeveer 50 minuten kwam ik al weer een ree tegen in de Pannehoef.

De paden zijn wat aan de zware kant, omdat het al weken droog is, en er dus een flinke laag los zand ligt, maar dat mag de pret niet drukken. Ook de drukte valt reuze mee, en dat terwijl ik wat later op pad gegaan ben (8:00u vertrokken). De bedoeling was om op een lage hartslag te lopen, maar bij de 10K (53 Minuten) zag ik al dat dat niet meer ging lukken, omdat deze al vrij hoog stond, Te snel vertrokken dus….en dan zakt ie bij mij niet meer…Dus maar in ongeveer het zelfde tempo doorgegaan. Uiteindelijk werd het de snelste marathon ooit die ik tijdens een training gelopen heb, en nog belangrijker…de gemakkelijkste. Wat is het toch jammer dat er geen wedstrijden zijn op dit moment, want ik ben echt heel erg benieuwd wat ik tijdens een normale marathon zou presteren (geen rugzak, niet 65% onverhard, uitggerust de laatste week ervoor etc. etc.). Een nieuw PR zou daar zeker in moeten zitten.

Afgelopen woensdag zijn Jan en ik ook weer even naar Bergen op Zoom geweest voor een rondje Col du Kragge, en ook dat was een succes!

Ik merk dat het afdalen steeds lekkerder gaat, en dat heeft natuurlijk alles te maken met vertrouwen. Zo ontspannen mogelijk probeer ik die stukken te doen, en alhoewel het parcours met de weel slechter lijkt te worden, merk ik dat de tijden steeds beter worden.

Ongeveer hetzelfde beeld zie ik bij de marathon’s die ik afgelopen weken gelopen heb:

Hopelijk dus snel een mogelijkheid om ergens een marathon of ultraloop te doen, maar ik verwacht dat dit nog lang zal duren. Vanaf volgend weekend eens proberen om de lange duurlopen op een lage hartslag, en dus veel langzamer te lopen, en dan bijv. 1 keer per maand een snellere om te kijken waar ik sta.

Qua gewicht begint het ook goed te gaan. Op zich blijft het natuurlijk vreemd dat de kilo’s er niet veel sneller er af gaan, want alleen al zo’n training van afgelopen zaterdag is goed voor 2.195 Callorieen. Ik gok dat ik er inclusief de wandelingen met Maaike momenteel ruim 8000 per week verbrand.

50K

Vanwege het rooster van Maaike, moesten we de plannen voor het weekend wat aanpassen. Ze was zaterdag vrij, dus besloten we dit weekend op zaterdag een wandeling te maken in Hilvarenbeek (een groene wissel), en daarna met de kinderen en aanhang te BBQ-en.

Was een mooie wandeling, voor een groot gedeelte door de bossen, en ondanks het mooie weer, was het gelukkig heel erg rustig daar. Deze keer een route van 18KM omdat we op tijd de voorbereidingen voor de BBQ wilden doen. Die waren goed gelukt, en we hebben een gezellige avond gehad.

Zondag moest Maaike dus werken, en ze zou rond haf 1 terug zijn. Even wat rekenwerk gedaan, en ik kwam tot de conclusie dat een 50KM tussen kwart over 7 en haf 1 wel moest lukken. Na de marathons van de laatste weken, eens proberen het rondje wat uit te breiden, want langzaam aan komt September al wat dichterbij.

Dus iets over 7 Maaike uitgezwaaid, en daarna ook gelijk vertrokken. Het eerste uur was zo voorbij, en al vrij snel was ik door de Pannehoef heen. Helemaal niemand gezien deze keer, op een paar wandelaars in de verte na, dus iets eerder vertrekken in deze tijd heeft zo zijn voordelen.

Daarna werd het al snel iets benauwder, maar op zich wel goed te doen. Rustig gelopen, en eigenlijk was het plan om 6 minuten per kilometer te lopen, vanwege de extra geplande kilometers. Ze gingen wat sneller, dus op zich ook geen probleem, dan zou ik de laatste 10KM gewoon wat rutiger aan doen.

In de moerse bossen werd ik bijna nog overlopen door twee reeen die net voor mijn neus overstaken. Iets verderop stonden ze stil, en bleven daar staan kijken. Altijd leuk!

Daarna de buissche heide in, en ook daar liep het lekker. Ook dat stuk deze keer weer zonder te struikelen door gekomen, en weer verder via Schijf richting Roosendaal. Hier begon ik het vrij warm te krijgen, en ondertussen begon te water voorraad ook flink te slinken. Nog 500cl over voor de overige 20KM.

Zonder veel problemen door naar de 40KM. Ik denk zelfs dat deze 10K de snelste van de dag waren, maar dat komt vooral omdat de eerste 30 vooral ondverhard zijn. De paden zijn momenteel nogal los zand, en dat is hard werken soms.

En toen stond ik in de buurt van het viaduct van Bosschenhoofd. Ik besloot om het simpel te houden, en gewoon langs de snelweg te blijven lopen en ergens na een paar kilometer richting Rucphen te gaan lopen. Na 45KM werd het zwaar, en de laatste 5 kon ik goed merken dat ik aardig leeg was. Was weer een geslaagde training, en ik ben heel blij dat ik op 1 korte plaspauze na heel het stuk heb kunnen blijven rennen.

Ik moet denk ik wel wat rustiger dit soort trainingen gaan doen, zodat ik aan het eind nog een stuk fitter ben, en ook sneller zal herstellen. Wanneer ik de afstanden verder uit ga breiden moet ik hier serieus rekening mee gaan houden, en ook meer aandacht aan de voeding gaan geven.

Mei

En we zijn weer een maand verder….

Gelukkig nog steeds gezond, en ik voel me erg goed. Ondanks de wat vele kilometers die ik afgelopen maand gedaan heb (lopen + wandelen)

….ben ik uitgeruster dan ooit, en kijk ik uit naar alle looptraingen. Dit komt dus vooral door de paar uur extra slaap per week, en omdat buiten hardlopen en wandelen alleen mijn werk voor wat druk zorgt. Jammer dat er voorlopig nog geen wedstrijden zijn, want ik denk dat ik momenteel wel in staat ben om een nieuw PR op de marathon te lopen.

De marathons die ik afgelopen weken gedaan heb, zijn immers voor c.a. 65% onverhard, en heb ik allemaal met een negatieve split en relatief lage hartslag gelopen. Ik denk dat ik daarom ook zo snel herstel, want bij een normale marathon ga ik vaak het eerste deel helemaal in het rood, en dan moet ik tegen het einde flink inleveren qua snelheid.

De blessure aan mijn heup/rug is al een heel stuk minder, en tijdens laatste lange duurloop van afgelopen zaterdag niet veel last van gehad. Wel van de regen en onweersbuien, maar gelukkig mocht dat de pret niet te veel drukken. In de pannehoef kwam ik Jan tegen, en we besloten om samen een groot stuk van de training te doen. Ongeveer op 16KM was het gestopt met regenen, en daarna kwam ook af en toe de zon er door. Ideale omstandigheden dus, en zonder problemen liep ik mijn lange duurloop weer uit (42K).

Nu de blessure weer bijna over is, gaan we Col du Kragge nog eens proberen. Het is vrijwel zeker dat de klap op mijn heup door een van de valpartijen afgelopen weken de oorzaak was. Gelukkig afgelopen weekend zonder te struikelen de traininen doorgekomen, dus ik verwacht dat daarom de pijn al een heel stuk minder is.

(Het rondje van mij en Jan)

Ook hele mooie wandelingen gemaakt met Maaike!

Onder andere in kennemerland (Bij IJmuiden en Velsen), en wat dchter bij huis in Oisterwijk.