Weer ingeschreven voor Almere

Download PDF

Zo, vandaag ook maar gelijk voor Almere ingeschreven. De laatste paar jaren een combi gedaan, en dat bevalt me wel goed. Een buitenlandse triathlon in het voorjaar, en dan eind van het seizoen afsluiten in Almere. Ben natuurlijk wel heel erg benieuwd hoe ik dit jaar uit de Celtman zal komen, want dat is natuurlijk wel een extreem zware triathlon. Maar ja…dat was de Bigman in Tjechie vorig jaar eigenlijk ook, en daar was ik goed van hersteld vorig jaar. Hopelijk wordt Almere dit jaar een keer een editie met wat minder wind, zoals in 2011, zodat ik mijn PR nog eens bij kan gaan stellen.

almere

En dan het trainen van afgelopen week…..

Het zware werk zit er weer op. Afgelopen zaterdag een duurloop gedaan van krap 22KM, en verder eigenlijk ook niet heel veel gedaan. Voelt aan als veel te weinig, maar wie weet….misschien toch goed om even rust te nemen voor de komende twee weekenden.

Voorlopig is de weersverwachting redelijk voor de Ronde van Vlaanderen. Hopelijk niet te veel wind, en droog, anders wordt het toch vrij gevaarlijk op die kasseien denk ik. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen….

rvv2

De week daarna de marathon van Rotterdam. Het wordt de 7e keer dat ik in Rotterdam ga starten zag ik net. Gisteren een duurloopje gedaan van 7K, begonnen op c.a. 5M/KM en hierna versneld naar 4:30M. Dit voelde goed, dus hopelijk voel ik me hetzelfde op 12 April. Plan is weer om op c.a. 5M per kilometer weg te gaan, en dan halverwege even kijken of ik dat vol kan houden. Zal er ook een beetje aan liggen hoeveel energie het kost om de eerste c.a. 5 KM slalommend voorbij de massa te geraken.

rotterdam

Daarna beginnen de triathlon wedstrijden eindelijk!!!

Nog minder dan 3 maanden en dan…….

celtman2

Trainingen RVV en Marathon

Download PDF

De zwaarste training voor de marathon zit er weer op. Afgelopen zaterdag ben ik op tijd vertrokken, samen met Michel en Rob. Ik hoorde net voordat we vertrokken dat de voetbal wedstrijd van Levi niet door ging, dus we konden het rustig aan doen (was sowieso de bedoeling van deze lange duurloop was).

Lopen_35K

Het werd een duurloop van 35K op 6:11 per  minuut. 8KM langer dan de langste duurloop tot nu van dit jaar (die was 27K), maar zo voelde het niet. Geen vermoeidheid, en geen pijn, op alleen wat zere voeten na. Dus alles bij elkaar voel ik me nog steeds in goede vorm voor de marathon van Rotterdam. Blijft natuurlijk wel afwachten hoe ik uit de ronde van Vlaanderen kom, die een week van te voren gepland is…..

Zondag ochtend ben ik na het zwemmen op de fiets gestapt met Rens en Richard.Rondje Oesterdam was de bedoeling, maar zowel Rens als Richard wisten niet helemaal precies de weg er naar toe, en ik had hem ooit ook nog maar 1 keer gefietst, dus wilde niet het risico nemen om verkeerd te fietsen. Er stond ook een vrij stevige oostenwind, en daarom hadden we besloten om eerst richting Belgie te gaan, zodat we het tweede gedeelte minder last van de wind zouden hebben.

Alhoewel we een redelijk tempo aan konden houden, merkte ik al na zo’n 60KM dat het wat zwaarder begon te worden.

fietsen_88K

Vrijwel zeker vanwege de 35K duurloop van een dag van te voren, dus ik was blij dat ik niet voor een 160K tocht weg gegaan was. Na 88KM was ik weer terug thuis, en later bleek dat het gemiddelde toch nog ruim 29KM per uur was geweest, ondanks de vrij harde wind. Ik merk wel heel erg goed het verschil tussen deze trainingsfiets, en mijn tijdritfiets.

Ondertussen nog de volgende aanpassingen aan mijn fiets gedaan:

Andere bandjes – Vittoria Zaffiro Pro Folding Clincher Road Tyre 700 x 23c Black/Black
Goedkope bandjes, die lek bestendiger zouden moeten zijn. Om te trainen beter dus. omdat ik op die paar ritten dit jaar al 2 keer lek gereden heb op de Ultremo’s.

Andere bidonhouders- Tacx bidonhouders, omdat mijn bidon afgelopen zondag van mijn fiets viel. Dat kunnen we dus niet hebben tijdens de RVV

Rotterdam

Download PDF

Afgelopen week heb ik standby dienst gehad, en dus mijn trainings schema weer flink aan moeten passen. Gelukkig heb ik de meeste trainingen wel een beetje goed af kunnen werken. Zaterdag liep een en ander helaas wel een beetje uit, en kon ik pas tegen half 11 vertrekken. Omdat Levi kwart voor 1 moest voetballen, had ik dus niet veel tijd over om mijn duurloop te doen. Daarom had ik besloten om er een snelle training van te maken, in mijn eentje, en dan proberen toch zo veel mogelijk kilometers af te leggen binnen de 2 uur. Het werden uiteindelijk zo’n 23KM in 1u54. Een gemiddelde van 5 minuten per kilometer, en dat terwijl het heel erg gemakkelijk liep. Zo gemakkkelijk zelfs dat ik zonder al te veel problemen hier nog flink een aantal kilometers bij aan had kunnen plakken. En dat is eigenlijk lang geleden dat ik me met het lopen zo gevoeld heb.

Lopende weg begon ik eigenlijk steeds meer zin te krijgen om ook dit jaar weer in Rotterdam te gaan starten. Maar de ronde van Vlaanderen staat dus 1 week eerder gepland, en om nou een marathon te doen na een hele zware fietstocht van 245KM….

rdam

Zondag vertrok ik in de regen voor een lange fietstocht. Ondanks de standby zou ik toch proberen om er een lange training van de maken. Helaas na 20KM al lek. Ik had nog 1 reservebandje over, en besloot na 60KM dat het goed geweest was. Een goed besluit bleek later, want eenmaal thuis werd ik opgebeld voor een probleem.

Nog even een beetje over nagedacht later, en……in een keer had ik de oplossing…..:
Ik ga de organisatie van de R.V.V. een mailtje sturen, met het verzoek of ik de afstand aan kan passen naar de midden afstand. Voor mijn gevoel komt die lange afstand toch iets te vroeg voor mij, en ik ben bang dat ook andere factoren (kou / wind / drukte) het nog een stuk zwaarder kunnen gaan maken. En als ik dan een kortere afstand doe, kan ik de week er op starten voor Rotterdam. Het was toch vooral bedoeld als training, en om me te motiveren de fiets te pakken om te trainen vroeg in het jaar. En dat is in ieder geval wel gelukt. Maaike vond het ook OK, dus toen heb ik gelijk ingeschreven voor de marathon van Rotterdam. Het kon n.l. nog, en uiteraard wou ik niet het risico lopen dat het vol zat. Even niet bij stil gestaan dat ik juist dat weekend ook weer standby dienst heb. Probeer deze dienst nu te ruilen, en misschien gaat een collega het doen. Even afwachten dus, maar zoals het er nu naar uit ziet, ga ik dus voor de 7e keer starten in Rotterdam voor de marathon.

A.s. weekend wil daarom nog een keer flinke duurtrainingen doen. Zaterdag een gezamenlijke training van c.a. 33KM op een laag tempo, en dan zondag de Zeelandbrug nog een keertje over (160K fietsen). Morgen ga ik nog een keer vnauit Schoten naar Brussel op en neer, dus qua fiets kilometers zou het toch nog goed moeten komen deze week.

Rondje Zeelandbrug

Download PDF

De doelstellingen voor deze week zijn behaald, en dat voelt heel erg goed. Gelukkig maar, want de ronde van Vlaanderen en de Celtman beginnen al erg dichtbij te komen.

Afgelopen week begonnen met een rustdag op maandag. Daarna:
Dinsdag tempoloop – 7K
Woensdag – Zwemmen
Donderdag – 13K duurloop
Vrijdag – 37K Fietsen
Zaterdag – 27K duurloop
Zondag 160K Fietsen (Zeelandbrug)

Zaterdag op een heel rustig tempo de 27K duurloop afgewerkt. Gestart met Michel en Rob, en onderweg sloot John weer aan na 3KM. Het liep weer heel erg lekker, en aan het einde van de training had ik het gevoel dat ik zonder problemen nog wel een flink aantal kilometers extra had kunnen doen. Waarschijnlijk door het lage tempo, want ook de rest van de dag, en de andere ochtend niet het gevoel gehad dat ik een lange duurtraining had gedaan. Volgens mij zou ik zonder problemen kunnen starten in de marathon van Rotterdam, maar toch vanwege de Ronde van Vlaanderen dit jaar maar niet doen….

Zondag ochtend had ik de wekker om 6 uur gezet. Ik had met Rob, Rens en Richard afgesproken om de Zeelandbrug ronde te gaan fietsen. De weersverwachting was heel erg gunstig, dus ik had er zin in. 5 voor 7 vertrok ik richting Bosschenhoofd, en daar ston Rob al klaar.Daarna via Fijnaart om Rens en Richard op te halen. Vanaf dat stuk was het eigenlijk wind op kop, tot ver voorbij de zeelandbrug. Gelukkig namen we om beurten de kop, behalve Rob, want die heeft zo ongeveer continu voorop gereden. Vlak na de zeelandbrug (zo ongeveer halverwege de tocht) wel wat last van mijn linker bil. Gelukkig was dit na een uurtje weer over, toen we met wind in de rug aan het rijden waren. Misschien toch iets te veel kracht moeten zetten op bepaalde stukken.

zeelandbrug

Na zo’n 130KM zijn we even gestopt in woensdrecht. Het zag er toch al naar uit dat ik ruim op tijd weer in Rucphen terug zou zijn, want we waren zonder problemen met een gemiddelde van tegen de 30KM/u weer Brabant binnen gereden. Na 2 bakken koffie via Nispen weer terug naar huis. Ondertussen scheen de zon al flink, en was de temperatuur al flink opgelopen.

speed

Met 160,5KM en een gemiddelde snelheid van 38,7 weer terug thuis. Heb me wel eens beroerder gevoeld na een rondje zeelandbrug. Vooral weinig last van de rug/nek/schouders etc., dus dat scheelt wel zo’n gewone racefiets i.p.v. een tijdrit fiets.

Ik had genoeg sportdrank bij me (in totaal iets meer dan 3 liter, maar aan het eind van de rit nog 1 bidone van 0,75 CL over). Onderweg ook 3 stukken ontbijtkoek opgegeten. Geen honger/dorst gehad.

Ronde van Vlaanderen

Download PDF

Vandaag nog precies 1 maand te gaan voor de Ronde van Vlaanderen.

rvv2

Gelukkig was het de laatste weekenden wat beter weer, en heb ik ieder geval een paar langere trainingen af kunnen werken.

Afgelopen weekend op zaterdag een rustige duurloop gedaan van 26K, en zondag 120K gefietst.
Er stond een behoorlijke wind, en ik had tegen het einde een lekke band, maar ondans beide minpuntjes toch heerlijk gefietst. Omdat mijn Aero bidon niet op mijn trainingsfietsje kan, heb ik afgelopen zondag mijn drinkzak meegenomen. In totaal 1,5L sportdrank op mijn rug dus, en 0,75L in mijn bidon. Precies genoeg voor deze afstand in deze omstandigheden. Wanneer ik verder ga, zal ik mijn fiets spullen ook ergens anders stoppen, en een extra bidon meenemen.

Ook ontbijkoek i.p.v. gells en repen is me heel goed bevallen. Geen honger gehad op de fiets, en ook tijdens de duurloop zaterdag nergens last van gehad (daar had ik ook een ontbijtkoek bij me).

Misschien volgende keer ook een banaan mee…..

Afgelopen maandag een rustdag genomen, omdat we naar Levi zijn school moesten voor een presentatie van zijn maatschappelijke stage. Gisteren dus weer goed uitgerust een tempoloopje gedaan van 7K op 4u45M/KM. Dit voelde heel erg goed. Vanavond een herstel loop trainingkje plannen, en daarna nog even met Michel naar het zwembad.

Het vertrouwen komt een beetje terug v.w.b. de  Ronde van Vlaanderen. Het aantal kilometers tijdens de lange trainingen nog een stukje uitbreiden, dan moet het goedkomen. Ook qua gewicht gaat het goed. Ben vanaf de eerste week van Januari nu 5KG kwijt, en hoop tegen de Celtman nog 2 KG lichter te zijn.

Parcours

Ook de drukte op mijn werk nam iets af, zodat ik weer een paar keer een goede nachtrust heb kunnen nemen. Volgende week weer wel een standby week, dus dan mogelijk wat minder hard trainen.

Planning voor de rest deze week:
Vanavond zwemmnen
Donderdag lopen
Vrijdag uurtje fietsen?
Zaterdag lange duurloop (30K?)
Zondag lange fietstraining (150K?)
Misschien verzet ik de lange fietstraining nog naar zaterdag, en ga ik zondag mee om 100K te fietsen over het parcours van de Amstel Gold race. Hangt er een beetje vanaf hoe laat we weer terug zijn, maar dat hoor ik vanavond.