2 weken na Almere

atsb00245

Nog een paar foto’s gevonden op de site van Bauke.
Binnnenkort zal ik hem nog een mailtje sturen, en de hoge resolutie bestellen van een paar.

atsb00075

atsb00178

atsb00472

Ondertussen al weer een paar lange duurlooppjes gedaan. Gisteren samen met John en Peerke c.a. 12KM op een heel rustig tempo.Ging wel lekker, alhoewel ik mijn bovenbenen goed voelde.
Nog niet goed hersteld dus, en daarom nog een beetje uitkijken met de trainingsomvang.

atsb00214 atsb00113 atsb00114

Als het meezit vanavond weer voor de eerste keer dit jaar met mijn MTB de bossen in. Eerst even de click pedalen terug monteren, en een setje reparatiemateriaal verzamelen, en dan eens kijken hoe het gaat.

Planning najaar

Download PDF

Almere zit er weer op, en het herstel gaat prima.

Tijd om weer vooruit te kijken dus…..
Eigenlijk staan er nog twee grote wedstrijden op het programma.

1:De herfstmarathon

Deze marathon zal ik meer als trianing lopen. Vorig jaar ondervonden dat een marathon kort na een volledige triathlon tegenvalt. Deze keer wat minder snel vertrekken, en proberen rustigaan deze marathon uit te lopen ergens binnen de 4u.

Capture2

2:De hel van Kasterlee

Daarna komt (hopelijk) voor mij de wedstrijd van het jaar.
Na een wat tegenvallende tijd dit jaar in de triathlon van Almere, ga ik proberen in ieder geval mijn PR op deze zware duathlon te verbeteren. Heb sowieso beter materiaal dan in 2011, en omdat dit jaar 1 van de zwaarste edities ooit was, heb ik er goede hoop op dat me dit wel gaat lukken. Uiteraard eerst blessure vrij zien te blijven, want vorige keer 2 keer gekneusde ribben in de voorbereiding.

Capture

Afgelopen weken slechts een paar lichte trainingen afgewerkt. Ook ben ik nog niet gaan zwemmen. Ik merk dat de weerstand minimaal is na Almere, en wil eerst helemaal herstellen, voordat ik weer flinke inspanningen ga doen.

Verslag Challenge Almere – Amsterdam

Vrijdag – Briefing/Bike check in en Pasta Party

Vrijdag de 13e om 10:00u vertrokken, en eerst Will Franken opgepikt. Will gaat n.l. starten in de halve, en gaat op die manier zijn debuut maken in de triathlonsport(nog nooit eerder een triathlon gedaan).

Eerst hebben we wat gegeten in Almere, en daarna ingeschreven, de fiets in orde gemaakt en in de wisselzone geplaatst, ingecheckt in het hotel, en reden we weer terug naar Almere voor de Pasta Party.

BUDS8rNCIAIhb58
19:00u was er nog de briefing, waar helder uitgelegd werd hoe e.e.a. werkt.  In de briefing werd ook aangegeven dat de fietsronde wat verlengd was ( bleek achteraf 4KM te zijn). Dit als ode aan een van de betrokkenen die vorig jaar overleden was.

Na de briefing weer terug naar het Bastion hotel, en daar de spulletjes in de juiste zakken gestopt, voor in de wisselzone. Rond 22:00u het bed in gegaan.

Zaterdag

10 voor 5 ging de iPhone (maar ik lag al even wakker). Na een lekker ontbijtje vertrokken we naar Almere, en ruim op tijd zijn we de wisselzone in gegaan, voor de laatste voorbereidingen voor de wedstrijd. Ondertussen was het al begonnen met regenen, maar dat maakt voor het eerste onderdeel sowieso niets uit.  10 over 7 naar de zwemstart gelopen voor de start van mijn 4e hele triathlon….

Zwemmen

Andere jaren zag ik altijd heel erg tegen dit onderdeel op, maar  nu was het juist het fietsen waar ik een beetje schrik voor had, met de voorspelde weersverwachting. Na de haringvlietoversteek van vorige week, kon het zwemmen alleen maar meevallen, en gelukkig was dit ook zo.
Geprobeerd zo veel mogelijk mee te draften met andere atleten. Het einde van de eerste ronde kwam al sneller dan verwacht. De tweede zwemronde ook lekker gezwommen, en ik merkte dat de 3,8KM me deze keer niet veel energie gekost had. Achteraf bleek dat wel te kloppen, omdat ik 5 minuten langzamer gezwommen heb dan vorig jaar. Zeer tevreden mee, want een paar maanden terug leek ik door de crash in Terheijden niet eens te kunnen starten vanwege een flinke schouder blessure.

De wissel koste wel flink wat tijd. De extra lus, het zoeken naar je tas etc., en het aanschieten van de extra kleding vanwege de weersverwachting, zorgde ervoor dat ik ruim 10 minuten later op de fiets zat dan het jaar van te voren.

Fietsen

In mijn fiets had ik mijn 105 voorwiel en FFWD disc achterwiel gestoken, maar ik vroeg me eigenlijk al een paar dagen af of dit wel verstandig was. Uiteindelijk afgelopen vrijdag beslist om het zo te laten, omdat er wel meer waren die met de lange afstand gingen starten met hoge velgen + dicht achterwiel.

Het eerste stuk was flink sturen, en vond ik vrij slecht. Een beslagen bril is dan al helemaal vervelend. Dit bleef een tijdje zo, en al hoewel ik een redelijke snelheid aan kon houden hoopte ik wel dat het een stuk  beter zou worden. Dit gebeurde ook. want op een gegeven moment kwamen we op een dijk terecht met volop wind in de rug. Hier kon ik lange tijd snelheden van boven de 40KM/U aanhouden. Omdat ik veel atleten vrij hard aan het inhalen was, denk ik dat het dichte achterwiel hier wel verschil uitmaakt.

Veel lekke banden onderweg gezien, en hier en daar een valpartij. Gelukkig deze keer de dans ontsprongen, en met een gemiddelde van 32KM/u de tweede ronde in gegaan. Helaas voor mij waren de gel’s op, en aangezien ik niet tegen de sport drank kan moest ik het de volgende 90KM doen met water en bananen. Deze ronde weer flinke buien, en op een gegeven moment kwamen hier ook flinke windstoten bij. Aan het einde van de dijk gestopt voor een plaspauze. De gemiddelde snelheid zakte gelijk van 32,4 naar 32,1. Omdat de wind gedraaid was, en flink in kracht toegenomen, werd het stuk hierna heel erg zwaar. De fietspaden lagen vol met o.a. afgewaaide takken etc., en tijdens de buien moest ik flink mijn stuur vasthouden. Op de dijk  waar ik de eerste ronde nog c.a. 37KM/u haalde, kwam ik met heel veel moeite aan 22KM/u. Toch nog harder dan de rest, want ik ben dat hele stuk door niemand ingehaald, en had aan het  einde van de dijk een flink treintje mee draftende  triathleten  achter me hangen.

Daarna weer Almere in, en met 183,9KM op mijn teller liep ik de wisselzone weer in. De gemiddelde snelheid was terug gezakt naar 30KM / u

Deze wissel duurde ook veeel te lang, maar ik vond het belangrijk droge sokken aan te doen, me goed af te drogen, en uit mijn andere tas nog een gel te halen, die ik eigenlijk voor de eerste wissel meegenomen had, maar toen overgeslagen.

Lopen

De start ging goed. Weinig last van de wissel fietsen ==> lopen, maar dit komt denk ik omdat je al een flink stuk loopt vanaf de fiets naar het omkleedpunt, en daar ook wat tijd kwijtgeraakt bent.
De eerste ronde was snel voorbij, en afgezien van een vrij lange modderpad waar je nauwelijks je schoenen droog kon houden, erg goed te doen. Ook de tweede ronde “lekker” gelopen. Daarna kwam het punt wat ik eigenlijk al eerder verwacht had. De energie was op, en ook de spieren begonnen flink pijn te doen. Vooral de spier in mijn rechtse bil voelde ik goed, volgens mij veroorzaakt door het laatste stuk fietsen tegen de wind in. Deze ronde kwam ik Maaike en John tegen op het 3KM punt, en ik ben een stukje mee gewandeld om verslag uit te brengen. Na c.a. 500 meter weer gaan hardlopen, en dit af en toe afgewisseld met wandelen. Deze laatste ronde’s zag ik al dat ik niet eens  in de buurt kon komen van mijn tijd van vorig jaar, en dus heel rustig uitgejogd/gelopen. Rond kwart voor negen liep ik over de finish. Ruim een uur later dan vorige keer (toen had ik 11u37, nu 12u47).Een wat tegenvallend resultaat, maar naar omstandigheden ben ik wel tevreden. Een 242e plaats van de 425 gestarte deelnemers (ongeveer 90 uitvallers!!).  Will had ook een prima debuut gemaakt. 5u49 voor zijn eerste triathlon!!

De supporters Maaike, John, Wimpie, Thea, Marcel…HARTSTIKKE BEDANKT!!!

almere-2013-6

Volgende grote uitdaging – De Herfstmarathon, en daarna op  22 Dec 2013 voor de 2e keer proberen te finishen in de “Hel van Kasterlee”

Plaats:242 van de 425 gestarte deelnemers.
Startnummer:260
Lopen (44KM): 04:56:37
Totaal:12:44:40

Colpaert wint triatlon voor Potrebitsch en Strijk

Door Redactie Gepubliceerd op 14 september 13, 16:56 Laatst bijgewerkt op 14 september 13, 18:14

ALMERE/JEROEN OOSTERHEERT – De Belg Bart Colpaert heeft de triatlon Challenge Amsterdam-Almere vanmiddag gewonnen. Hij won in een tijd van 8 uur 34 minuten en 53 seconden. Potrebitsch eindigde negen minuten later en de Nederlander Strijk weer een paar minuten later. Die werd daarmee overigens Nederlands kampioen.

De omstandigheden waren zwaar tijdens de wedstrijd. Veel regen en ook veel wind. ,,Helemaal omdat de wind halverwege draaide. Eigenlijk tijdens de tweede ronde fietsen. Die was het zwaarste van alles”, keek de Belg terug op zijn wedstrijd. ,,Het explodeerde”, vulde Potrebitsch uit Duitsland daar op aan. In die ronde moest ook de winnaar van vorig jaar Dirk Wijnalda afhaken. Hij had een lekke band en stapte daarna niet meer op. ,,Heel spijtig voor hem. Ik wist dat hij er aan zat te komen op de fiets en toen ik hoorde dat hij was uitgevallen, was dat even een opluchting. Ik hoorde echter vrij snel dat Potrebitsch en vooral ook Struik erg snel fietsten (Strijk lag toen nog tweede, red). Ik ben dus met lopen direct volle bak gegaan en heb dat vol gelukkig kunnen houden”, aldus de Belg die vorig jaar de halve triatlon in Almere won.

De wedstrijd startte vanochtend met 3,8 kilometer zwemmen en daar kwam de Nieuw-Zeelander Dylan McNiece nog als eerste uit kort gevolgd door de later winnaar. Halverwege het fietsen had de Belg al een voorsprong genomen en die gaf hij dus niet meer weg.

Laatste post voor de wedstrijd

Download PDF

Minder dan 2 dagen te gaan voor de start…..

Capture

De weersvoorspelling is heel erg slecht!
Waarschijnlijk heel de dag regen, en ook aan de kust een vrij krachtige wind (winkracht 5).
Niet fijn voor mij, en niet fijn voor de supporters.

De temperaturen zijn iets hoger, maar verder gaat het veel lijken op de triathlon in Hannover van vorig jaar. Ben dan ook van plan deze keer genoeg kleding aan te schieten tijdens het fietsen, omdat ik toen zowat onderkoeld geraakt ben, en dat hoop ik niet nog een keer mee te maken.

Tot nu toe hebben het weer en andere factoren altijd al een belangrijke rol gespeeld in mijn hele triathlons:

Neerpelt 2011 – 2 maal gestopt voor een lekke band  / nog steeds boven de 30 graden tijdens de finish van de marathon / fietsparcours 6KM te lang
Hannover 2012 – heel de dag regen en erg koud. Bijna onderkoeld. Slechts 30% is gefinished
Almere 2012 – Hele gunstige weersomstandigheden, maar pijn in mijn maag en misselijk tijdens de marathon knmi2

Mocht het inderdaad zo zijn, dan zal ik het wedstrijdplan flink aanpassen. Ik ga dan n.l. op de fiets zo hard mogelijk proberen rond te gaan, zodat ik op temperatuur blijf, en probeer de schade vanwege de harde wind te beperken. Uiteraard zal ik hier tijdens de marathon gestraft voor worden, maar dan maar hopen dat het meevalt. Zal in ieder geval lastig worden om een mooie tijd weg te zetten dan.

Wordt wel heel erg moeilijk een voorspelling te doen. Ik voel me goed, maar….

Voordelen:
+ Deze keer is het een Challenge, dus professionelere organisatie
+ Bevoorrading zou deze keer beter moeten zijn
+ Mijn gewicht is iets lager dan vorig jaar
+ Tijdritstuurtje gemonteerd
+++ Geen last van de onderrug (was alle vorige hele triathlons wel het geval)

Nadelen:
– – – Slechte weersverwachting
– Weinig gezwommen in verband met de schouderblessure
– – Hele drukke tijden op mijn werk (sinds Juanuari), veel te weinig rust
– Deze week begonnen met keelpijn en hoofdpijn. Nu alleen nog lichte hoofdpijn.

Voor of nadeel:

+/- Dicht achterwiel (Kan ook een nadeel zijn i.v.m.te  harde wind)
+/- Eerste hele van dit jaar (vorig jaar was het de tweede in 1 jaar na Hannover)
+/- Twee rondes van 90KM (tot nu toe waren de rondes 30 of 45KM)

Gisteren mijn fiets terug gekregen, en nog een snel rondje op en neer naar Zundert gedaan. Mijn ketting liep wel een keer van het voorblad af. Misschien de shifter iets te ver omgezet?? Op passen tijdens de wedstrijd dus…

atsb00330

Vanavond een rustige 5KM lopen, en daarna de spulletjes pakken. Morgenochtend rond 10:00u naar Almere. Zaterdag 7:30u de start.

Nog 5 dagen voor Almere + Uitslag haringvliet oversteek

Download PDF

De haringvliet oversteek zit er weer op.

Zoals vorig jaar ook dit jaar weer flink wat golfslag….
Dit in combinatie met het laagstaande zonnetje en een beslagen bril maakte het navigeren wel erg lastig. Vooral in het begin een paar flinke slokken water binnengekregen, en na ongeveer 10 minuiten was ik pas een beetje gewend aan deze situatie.

143 Hans Schoonen 1:18:41.85 7

De afstand is volgens de organisatie c.a. 3KM. Blijft een beetje vreemd, omdat 1u18 vorig jaar tijdens Almere ongeveer mijn tijd + wissel voor 3800M zwemmen was. Toen kon ik welliswaar draften, dus heb ik minder extra afstand afgelegd.

Hopelijk a.s. zaterdag weer dezelfde tijd op het zwem onderdeel.

knmi

De verwachting is redelijk. Alhoewel ik hoop dat de windkracht nog wat naar beneden gaat. Ik ga vrijwel zeker mijn dicht achterwiel gebruiken zoals het er nu naar uitziet.

Gisteren in de wedstrijd setup (campagnolo wiel met hoge velg voor, dicht achterwiel achter) gemakkelijk 32 gemiddeld gereden over een afstand van 30KM. Ik heb wel gemerkt dat de trapas een beetje zwaar rondgaat, dus voor de zekerheid mijn fiets naar Martens gebracht om nog na te laten kijken.

Planning deze week:
Dinsdag zwemmen in galder
Woensdag of donderdag fietsje testen zodra ik hem teug heb
Woensdag of donderdag of vrijdag ochtend klein rondje hardlopen

Uiteraard alles op een heel laag tempo.

CA

Deze week vooral proberen wat rust te nemen, en dan hopelijk Zaterdag ergens onder de 11u37 uur  proberen te finishen, dan zou dit mijn 2e PR dit jaar worden ( eerste PR was de ultraloop van Stein)

Haringvlietoversteek

Download PDF

Nog 9 dagen te gaan voor Almere…..

De zware trainingen zijn weer voorbij, en eigenlijk staan alleen nog de volgende trainingen op het programma:

a.s. zaterdag ==> De Haringvlietoversteek (c.a. 3KM zwemmen)

haringvlietoversteek

a.s. zondag ==> 90KM fietsen met de wedstrijdwielen

Vanavond of morgenavond nog een stukje hardlopen, en volgende week ook nog een paar korte duurloopjes. Misschien dinsdag nog zwemmen, beetje afhankelijk van het weer, omdat ik alleen in het buitenwater ga.

Wel moet ik nog wat tijd zien te vinden om mijn fiets goed na te kijken. Nog een bandje omleggen van mijn trainingswielen naar mijn dichte achterwiel, en ook checken of ik de achterband van mijn disc gemakkelijk kan vervangen met de middelen die ik heb. Beter thuis goed oefenen dan mogelijk mijn wedstrijd laten verpesten volgende week…..